2012. február 21., kedd

Májbiopszia

Ahogy korábban írtam, a magas ggt érték oka utáni kutatásban az egyik megálló a májbiopszia lett.
Nagyon nem akartam, de végül a ggt értékre ésszerű magyarázat nem lévén belementem.

Persze előtte kerestem, olvastam róla, hogy ez mi.
Létezik non-invazív módja is, de az általában fizetős.
Megcsinálják a belgyógyászaton is, de ott "vakon" szúrnak, természetesen nagy tapasztalattal, de az elmondások szerint néhány napig kórházban kell feküdni, majd otthon 1-2 hét lábadozás.
Illetve van még ultrahang vezérelten, amit a radiológián csinálnak meg, ambulánsan, utána 3-4 óra fekvés, megfigyelés, és azt követően haza is lehet menni.
Másnap már lehet dolgozni, futni, amit akar az ember.
Persze emelni nem szabad, de a futásról is könnyen lemond az ember az oldalába ütött lyuk miatt:)

Én ez utóbbit vettem igénybe.
Reggel bementem az osztályra, behívtak, derékig le kellett vetkőzni, fertőtlenítették a területet, majd jött a lidocain injekció, mint érzéstelenítés.
Olvastam én róla, hogy helyi érzéstelenítést adnak, mielőtt szikével metszést ejtenek a bőrön, hogy a "biopszia pisztolyt" be tudják vezetni.
Ez így is volt és bár utólag teljesen logikusnak tűnik, de akkor elakadt a lélegzetem, hogy a májig bevezették a tűt és folyamatosan nyomták belém a lidocaint. A májba persze nem szúrnak bele, csak a felületén oszlik el az érzéstelenítő.
Nem fáj az egész, csak egy kicsit rossz:)
Az igazi felismerés akkor jött, amikor a radiológus orvos megszólalt (egyébként mindig mondta, hogy mi fog következni, szóval tényleg nem kellett tartani az ismeretlentől:)), hogy "ez most egy kicsit kellemetlen lesz, mert most megyünk át a hashártyán".
Jaj:)
Na akkor tudatosult bennem, hogy ez most valóban komoly és keresztüldöfnek félig:)
Meglehetősen kellemetlen volt a hashártyás rész, de viselhető.
Egyébként a bordák között vezették be a tűt, majd a biopszia pisztolyt, ami külön öröm volt később az ott található idegek miatt, de állítólag így volt biztonságosabb.

Amikor megtörtént az érzéstelenítés, kihúzták a tűt, majd szépen betolták a mintavevőt.
Azt már tényleg csak tompa nyomásként, ütögetésként érzékeltem.
Amikor teljesen bent voltak, szóltak, hogy ez most egy kicsit fájni fog, mert most következik a mintavétel.
"Csatt", a pisztoly elcsattant, egy darabot kimeteszett a májamból, ezzel egy időben konkrétan úgy éreztem, hogy gyomorszájon vágtak, de BELÜLRŐL.
BAMM...
"Jól vagy?" - kérdezte az orvosom.
Persze, nem volt semmi gond, mert amilyen hirtelen jött a kellemetlen érzés, olyan gyorsan oszlott is el a fájdalom.
Minta kihúz, seb leragaszt, közben mondták, hogy kb. mikorra lesz eredmény.
Áttettek egy gurulós ágyra, betakartak, majd a megfigyelőbe toltak, ahol félmeztelen a vékony lepedő alatt elég hideg volt (december közepét írtunk), de viselhető.
Az első órát remegéssel meg bóbiskolással töltöttem - kijött rajtam a stressz.
Azután mobilon hallgattam egy kis MR2-t:)
Bóbiskoltam, SMS-t írtam, akinek kellett, hogy minden oké.
Délben jöttek, hogy felkelhetek és mehetek haza.
Persze közben is oda-odajöttek, hogy minden rendben van-e.

Rettentő randa idő volt, ömlött az eső, de hazavezettem és otthon is pihengettem egy kicsit.
Másnap pedig mentem dolgozni.
Futni még egy hétig nem akartam, mert a környezetem kiakadt volna.
De egy hét után már mehetett minden a régi kerékvágásban.

Szép volt, jó volt, de nem kívánom senkinek:)

A kép forrása: sciencephoto.com

1 megjegyzés:

-m- írta...

Kedves Edit!
Nem értem a hozzászólást, hiszen gyakorlatilag engem ismételtél folyamatosan.
Vagy nem olvastad el a bejegyzést alaposan. Egyetlen szót használsz a saját tapasztalatod visszaadására: "kellemetlen". Keresd ezt a szót a bejegyzésemben, és meg fogsz lepődni...
Ha valakit gyomorszájon vágnak nem fáj "csak" kellemetlen, és gyorsan múlik, ahogy írtam is. Ha idegbe fúrnak a fogorvosnál az FÁJ. Általam megélt fájdalomról a bejegyzésben nem olvashatsz.
Annak azért örülök, hogy írtál, mert így aki akar, eldöntheti, hogy mire készüljön egy ilyen beavatkozáskor, ha máshogy nem, legfeljebb a kettőnk "élménye" közti arany középútból.

-mono-