2012. február 17., péntek

Magas ggt (gamma-glutamil transzpeptidáz, gamma-gt) érték - megoldva

Prológus:
Az egész hercehurca megoldásaként, illetve a laborleletek változása végett, a bejegyzés végén mindig frissítem az aktuális értékeket a körülményekkel kiegészítve. Mindig a legfrissebb vizsgálat, illetve tapasztalat van legfelül.
Tanulságos...
**************************************

Akkor jöjjön az életmódváltással együttjáró fogyás egyik árnyoldala is.
Tavaly augusztustól novemberig 18 kg-ot fogytam.
Azt szoktam mondani, hogy se lassabban, se gyorsabban nem tudok fogyni, ha nekiállok.
Nincs vacsi, nincs édesség, mozgás van az addigi tunyulás helyett és olvadnak a kilók.
Hónapok szerint 7-5-3-3 volt, tehát még az ütem is csökkent idővel.
Október végén elkezdtem kicsit szédülni, de nem volt vészes, csak kellemetlen.

Mivel évek óta nem voltam laborban, gondoltam ideje lenne, nehogy valamit benézzek menet közben.
Kértem egy teljes vérképet.
MINDEN értékem normális volt, kivéve a májenzim értékeket, különösen a gamma-glutamil transzpeptidáz (gamma-gt) értéket. Az nagyon magas volt. A normál tartomány férfiaknál 0-tól 70-ig van.
Nálam 290 volt a kezdő érték.
Egy hét múlva, immár szakorvos által megismételtetett vérvételnél már 336 volt, majd rá kb. egy hónapra 577.
Az összes többi értékem maradt a normális tartományban.
Két teljes hasi ultrahangos vizsgálat is volt egy hónap különbséggel, ami szintén negatív lett. Semmilyen elváltozást nem mutattak ki. Sem epekő, se daganat, se májzsugor.
Ez az érték, illetve az eltérése általában az epével kapcsolatos betegségekre utalhat (epekő, néma epekő, gyulladás, vagy éppen a klasszikus alkoholos májzsugorra).
Kicsit zavarbaejtőek voltak a leleteim, hiszen minden értékem normális, alkoholt nem fogyasztok, az UH-k negatívak lettek, viszont a ggt jelentős tempóban emelkedett. Akkor mi lehet?

Aggodó kezelőorvos doktornőm és a feleségem is egy irányba szorítottak: májbiopszia...
Eszem ágában sem volt, mert meg voltam győződve, hogy vagy a korábban 4 évig folyamatosan ivott zöld tea miatt van az érték, vagy a fogyás miatt a zsírban addig raktározott méreganyagok szabadultak rá a szervezetemre.
De tényleg nem lehetett hova tenni a leleteimet, hiszen nem mutattak összefüggést a különböző eredmények.
Végül kedvenc radiológus orvosom azt mondta: ha a doktornő ragaszkodik a biopsziához, ők megcsinálják ultrahang vezérelten.
Látják hova szúrnak, honnan veszik a mintát, ambulánsan megcsinálják, nem kell befeküdni, és másnap már futhatok is, ha akarok (nem akartam:)).
A biopsziát most nem részletezném, egy másik bejegyzésben leírtam - érdekes tapasztalat volt:)
Ennek eredménye is negatív lett. Nem lehetett ok-okozati összefüggést kimutatni a biopszia eredmény és a laborleletek között.

A sok vizsgálat miatt nem mertem annyira szigorúan venni a diétát, a zöld teáról is leálltam, így kapott a szervezetem két hónap haladékot.
December és január során 1-1 kg-t fogytam csak, minek következtében a kóros értékekek lenegyedelődtek.

Itt tartunk most.
Tehát érdemes csináltatni fogyokúra/életmód váltás előtt egy labort, hogy legyen mihez viszonyítani később.
Illetve, ha minden egyéb érték normális, érdemes egy kicsit várni és időt adni a szervezetnek.
Azt mondják, amikor valakinek gyomorgyűrűt tesznek fel, a májértékei hasonló módon elszállnak, majd idővel visszaállnak a normális szintre.

Sokat túrtam a netet az elmúlt időben az emelkedett gamma-gt értékek okát kutatva.
Természetesen a legtöbb találat a kóros folyamatokkal összefüggésben adott magyarázatot.
A tapasztalatomat azért írtam le, hátha más is belefut ilyen anomáliába.
Persze mindenképp érdemes felkeresni szakorvost, hiszen a kóros érték az kóros érték.
Jobb kizárni mindent, mint valami végzeteset elnézni...

*****************************************

Frissítve 2014. augusztus 10.
52:)
Két hónappal azután, hogy újrakezdtem az Ursofalkot, láss csodát, újra a normál tartományban a GGT. "Valami" van. Az ok továbbra is ismeretlen, a gyógymód viszont adott.
Nem tudom, ez most jó-e vagy sem, de abból a szempontból mindenképp, hogy nincs az egekben a ggt értéke. A többi májfunkciós érték is teljesen rendben volt.

Frissítve 2014. június 17.
171....
Persze nem véletlen az eredmény.
Legutóbb, márciusban volt egy Fibroscan vizsgálat is, ahol -láss csodát- a májam állapotára utaló érték visszakúszott a normál tartományba, pedig korábban teljesen összhangban volt a biopszia értékével ("majdnem károsodott").
Ezen felbuzdulva, orvul nem tájékoztatva kezelőorvosomat, felhagytam próbából az Ursofalk szedésével.
Az elgondolás az volt, hogy ha ennyire regenerálódott a májam, akkor talán felesleges szedni a gyógyszert.
De ezt csak egy módon lehetett megtudni: abba kellett hagyni.
Két és fél hónapot kihagytam, és rögtön a normál érték két és félszeresére ugrott GGT.
A labort a háziorvossal írattattam ki, hiszen évente egyszer mindenkinek jár egy "nagy labor" vizsgálat.
Így nem kellett magyarázkodnom a szakorvos előtt...:)
Magától értetődően, ahogy megjött az eredmény, az értékek láttán újra elkezdtem szedni az Ursofalkot.
Tegnap voltam receptet írtani, és természetesen elmondtam a doktornőnek, hogy mit tapasztaltam.
Végül azért neki is egy segítség ez, hiszen ő is láthatja, hogy a gyógyszer, amit választott, tényleg szükséges.
Én pedig kénytelen vagyok tovább szedni a kapszulát.
De legalább most már egyértelmű.
Pedig biztosan van valami az epe körül, amit nem mutat ki semmi, és az egyéb labor értékek sem mutatnak gyulladást.
Ez van...:)


Frissítve 2014. március 27.
47 :)

Frissítve 2013. március 8.
46 :)
negyvenhat :)
Na még egyszer: 46 :)
A ggt felső értéke férfiaknál 70 lehetne, legutóbb ugye 103 volt.
Mióta elkezdődött ez a kálvária, 100 alatt még nem volt.
4 hónap Ursofalk után tökéletes:)
Az összes többi eredmény is.
Olyan, mint egy egészséges emberé:)
Annyi szépséghibával, hogy tényleg Ursofalkot kell szedni.
Hát ennyi:)

Frissítve 2012. november 30.
Egy hónapja 873 volt a ggt (egy "kicsit" kétségbeejtő volt a tavaszi 106 után).
Egy havi Ursofalk után most 103.
Úgy tűnik, rendszeresen kell szedni az Ursofalk-ot.
A magas érték oka nem világos, csak az, hogy mi segít.
Közben megint volt ultrahang, sőt Fibroscan is (6.9-es érték, gyakorlatilag hasonló eredményt adott, mint a biopszia - valami van, de hogy mi?:)).
Mindkettő csak azt jelzi, hogy valami van, de nem súlyos, de mégis oka a magas ggt értéknek.
Lényeg, hogy most jó ideig, de lehet, hogy folyamatosan szedni kell az Ursofalk-ot.

Frissítve 2012. május 30.
Áprilisban, a kontroll vérvétel eredménye 470 lett, de előtte egy hétig visszatértem a zöld teához, illetve egy kicsit éheztettem is magam.
Azóta a zöld teát elhagytam, nem éhségsztrájkolok, valamint Legalon-t szedek.
Múlt pénteki ggt érték: 106
Szépen javul.
Egyébként a Farmakognózián egy kedves hölgy javasolta, hogy a máriatövis tea helyett inkább a célzottan kivont hatóanyagot szedjem, mert az áztatás során vagy kiázik a hatóanyag, vagy nem...

4 megjegyzés:

Lajos írta...

Szia!

Bocs, hogy ismeretlenül.

Ugyan azt élem át amit te a GGT*de át éltél.

Szeretnék tanácsokat kérni,ha nem zavarlak ezzel.

Üdv:

Lajos

-m- írta...

Szia!
A profilban ott a címem, írj nyugodtan.

-mono-

Lajos írta...

Köszönöm!

Írtam!

Üdv!

Unknown írta...

Sziasztok!

Én is tanáccsal fordulnék hozzátok, nekem is hasonló a problémám. Hol tudlak elérni ?

Üdv
Laci